Thursday, March 2, 2017

Patternuri acceptate

  • In 2002 site-ul meu simplu facut in Notepad, ca un fel de Wall de Facebook intr-o vreme in care nu existau site-uri de socializare, era acceptat si vizitatorii aveau o "atitudine pro" cand il vedeau.
  • In 2015-2016 m-am trezit intr-o zi ca cineva imi zice intr-un mail ca n-a mai ras de mult asa bine ca atunci cand a vazut site-ul meu care arata "ca pe timpuri" si ca imi multumeste pentru portia de ras :) E ok am zis, nu am cum sa ma supar pe cineva care rade cu pofta :)
  • Exista in fiecare perioada anumite pattern-uri de design, vorbire, comportament etc. recunoscute de noi toti, in care daca te incadrezi esti "normal" iar daca nu te incadrezi esti "anapoda"/"aiurea"/"invechit"/"nu prezinti incredere". La fel cum unele cuvinte devin neacceptate, de exemplu cuvantul "anapoda" din propozitia anterioara :) fiind mult mai acceptat acum relativul echivalent "aiurea".
  • Am realizat ca nu exista neaparat o anumita logica sau legatura intre pattern-urile acceptate. De exemplu, la momentul 2017, chiar daca wikipedia arata intr-un anumit fel "retro" (fata de interfetele de tip Bootstrap), ambele pattern-uri (design wikipedia, design de tip Bootstrap) sunt considerate acceptate. Pur si simplu exista in fiecare moment o lista de pattern-uri care au sau nu legatura unele cu altele, care se contrazic sau nu unele cu altele, dar care sunt toate considerate ca fiind acceptate la momentul respectiv.
  • Alte exemple de pattern-uri acceptate/neacceptate:
    • Designul bordului la masini (bordul care acum 15 ani era acceptat, acum nu mai este acceptat, indiferent de ratiunile ref. ergonomie etc.)
    • Tehnologiile din spatele interfetelor web: este acceptata o interfata de tip modern care foloseste o tehnologie noua chiar daca merge mai greu, fata de o interfata simpla fara cod javascript mult, cu design vechi, care se comporta foarte bine dpdv performanta.
      • Designul primeaza de multe ori in fata ergonomiei, vitezei, fiabilitatii si a altor argumente rationale.
        • De exmeplu masina Opel cu 2 locuri decapotabia care este foarte lenta dar relativ ieftina si cu design foarte atractiv in modul "decapotat", constituie un caz in care designul primeaza (inclusiv pentru mine).
        • Alte exemple pot fi usor identificate...:)
  • Prin utilizarea intr-un anumit moment a unui pattern care nu este acceptat in acel moment, pierzi sustinerea celor din jur (clienti, fani etc.)
    • Patternurile acceptate genereaza sentimente si atitudine pro
    • Patternurile neacceptate genereaza sentimente si atitudine anti
  • De aceea este importanta realizarea simultana a urmatoarelor 2 activitati:
    • Sa inlocuiesti permanent patternurile vechi cu cele noi.
      • Sa urmaresti permanent care sunt patternurile care sunt acceptate in acel moment si sa le preiei, sa schimbi, inlocuind pattern-urile care nu mai sunt acceptate.
    • Sa introduci patternuri noi.
      • Introducerea de patternuri noi este intotdeauna cu risc, dar poti castiga un avantaj fata de competitie daca patternul introdus de tine devine acceptat, deoarece altii nu il au o perioada. De asemenea, poti primi un plus de publicitate daca esti retinut ca cel care a introdus patternul, dar lucrul acesta nu este garantat, poate fi altul care te copiaza care va fi retinut ca inovator.

No comments:

Post a Comment